Przekształcające się okoliczności na rynku nastręczają od firm uniwersalności. Klienci są coraz bardziej wymagający, a pozyskanie konsumenta w warunkach wielkiej rywalizacji staje się coraz trudniejszym zagadnieniem. Marketing relacji i narzędzia służące do jego realizacji, zdołają okazać się świetnym źródłem wyższości konkurencyjnej. Dbałość o zadowolenie klienta i uzyskiwanie jego oddania, również budowanie korzystnego wizerunku firmy w świadomości odbiorców to inwestycje, które procentują przez długie lata.
Źródło: http://www.flickr.com
Coraz częściej wykorzystywany marketing relacyjny polega na nawiązaniu i utrzymaniu długotrwałej więzi z odbiorcą, oraz otwartym komunikowaniu się przez formowanie dialogu i obustronnego zaufania. Najistotniejsze dobrodziejstwa, jakie przynosi dobrze wdrożony marketing relacji to wzrost satysfakcji i oddania klientów, wzrost sprzedaży, podniesienie skuteczności działań promocyjnych poprzez ich lepsze dostosowanie do odbiorców i wykluczenie postępowań nieskutecznych, łatwiejsza identyfikacja możliwych klientów i minimalizacja kosztów pozyskiwania nowych nabywców, również wzrost jakości dostarczanych usług i obsługi klienta.
Jednostki szukają cały czas nowatorskich rozstrzygnięć do budowania pozytywnych stosunków i więzi z odbiorcą. Dobrze zaplanowany i zaaranżowany gwarantuje realizacje nieomal każdego z zaplanowanych zamiarów. program lojalnościowy () przybiera różne postaci, dobrane do indywidualnych typów biznesowych. Przybiera rozmaitą postać w zależności od charakteru uczestników programu. Dla każdej grupy zestawiane są stosowne mechanizmy nagradzania, zależne od zachowań transakcyjnych nabywców.
Źródło: http://www.flickr.com
Najpopularniejszą postacią projektów lojalnościowych jest program punktowy. Program ów polega na kumulowaniu punktów na osobistych kontach uczestników programu, a potem wymianie ich na nagrody rzeczowe z katalogu nagród. Programami lojalnościowymi są również programy rabatowe. Są to rabaty na kolejne sprawunki przyznawane po osiągnięciu odpowiedniego pułapu zakupowego. Lojalny odbiorca jest rzeczywistym bogactwem dla każdego przedsiębiorstwa.